DIF i Samhället

Vårt samhällsengagemang

Degerfors IF har en lång tradition och historia som är tätt förbunden med orten.

Redan 1907 bildades föreningen och blev snabbt navet i samhällets fritids- och hälsofrämjande aktiviteter. Allt sedan dess har föreningens verksamhet varit en del av kommunens, näringslivets och lokalsamhällets utveckling.

Vår målsättning är att Degerfors IF fungerar som en motor för lokal utveckling och är en del av samhällets resurser för att möta upp dagens och framtidens utmaningar.

Vi vill sprida positiva värderingar i linje med DIF:s och idrottens värdegrund, motverka våld, rasism och öka integrationen mellan olika grupper i samhället.
Därför arbetar vi hårt för att skapa en miljö i och kring vår verksamhet som gör att våra arrangemang blir en manifestation av inkludering i samhället.

Idrotten som idé och aktivitet ger stora värden till samhället i form av hälsa, självförverkligande, att lära sig samarbeta med andra, inre och yttre ledarskap, samt ett positiv socialt sammanhang och gemenskap. Grunden för vårt arbete är det ideella engagemang som våra medlemmar, fans, aktiva och frivilliga lägger ner för att verksamheten ska fungera.

Samtidigt är fotbollen och Stora Valla också en stark ekonomisk kraft i samhället; med sina anställda, sponsorer och nätverk har Degerfors IF möjligheten att spela en positiv roll för den lokala utvecklingen.

Degerforsgymnasiet

Fotbollsakademin

Fotbollstalanger, såväl killar som tjejer, kommer till Degerforsgymnasiet för att utvecklas i en lugn och harmonisk miljö på en lagom stor gymnasieskola.

Fotbollsakademin (NIU, Nationell Idrottsutbildning) erbjuder talangfulla gymnasieungdomar möjligheten att kombinera satsningen på att utvecklas som idrottare med en seriös satsning på skolan.
En majoritet av eleverna kommer troligen inte att kunna försörja sig på sin idrott och då är det oerhört viktigt att få en bra utbildning att falla tillbaka på.

Tillsammans med Degerfors IF erbjuds en fotbollsutbildning som håller högsta nationella nivå. Här utvecklas eleverna socialt och vässar såväl spelförståelse som teknik under ledning av högutbildade instruktörer och lärare.

Degerfors IF
Måndag – torsdag 8:00 – 16:00